Donepex, Cavinton forte - skutki uboczne

Z doświadczenia opiekunów.

Donepex, Cavinton forte - skutki uboczne

Postautor: Bergamottka » sobota 25 lip 2020, 18:27

W zeszłym tygodniu byliśmy z mama u neurologa ponieważ zaczęły nas niepokoić pewne objawy ( głównie trudności z mówieniem- mama skarżyła się czasami zapomina słów które chciała by użyć w konwersacji; czasami zapominała znaczenia słów np. Pytała jak nazywają się ziemniaki smażone na tłuszczu (zapomniała nazwy Frytki) ) Później odkryliśmy ze ma problemy z odejmowaniem (bardzo dobrze mnoży i dodaje) i test zegara ( potrafi prawidłowo narysować zegar ale już ma problem z zaznaczeniem godziny). Mama ma 68lat więcej objawów nie zauważyliśmy. Neurolog na razie nie stwierdzi Alzheimera (mama miała wykonany rezonans magnetyczny głowy) bardziej otępienie naczyniowe jeśli dobrze zrozumiałam przez niedokrwieniem naczyń. Mama leczy się od lat na nadciśnienie z rożnym skutkiem ponieważ często miała skoki ciśnienia.
Od neurologa mama dostała: Donepex 5mg na noc (Przez dwa tygodnie) oraz Cavinton forte O,O1g ( 2 razy dziennie). Od tygodnia mama jest płaczliwa, teraz doszło ogólne osłabienie i brak apetytu. Najgorsze jest osłabienie, ponieważ nie jest wstanie ugotować, czy się wykąpać ( to nie jest tak ze nie dba o siebie, tylko sama narzeka ze się boi wejść do wanny bo jest strasznie słaba, a bardzo by chciała ) Zastanawiam się czy któryś z tych leków mógł to spowodować ? Czy może dawka Donepexu jest za duża jak na początek? Czy ktoś się spotkał z takimi skutkami ubocznymi?
Oczywiście po weekendzie będę usiłowała się skontaktować z lekarzem...ale chciałabym mamie już teraz pomoc.
Bergamottka
 
Posty: 2
Rejestracja: sobota 25 lip 2020, 18:06

Re: Donepex, Cavinton forte - skutki uboczne

Postautor: wigi » sobota 25 lip 2020, 20:46

Witaj Bergamottka na forum.
Neurolog na razie nie stwierdzi Alzheimera (mama miała wykonany rezonans magnetyczny głowy) bardziej otępienie naczyniowe jeśli dobrze zrozumiałam przez niedokrwieniem naczyń.

Przeczytaj dokładnie opis Mamy rezonansu magnetycznego głowy.
Przyczyny otępień są różne. Najczęstszą jest choroba Alzheimera. Drugą co do częstości występowania jest otępienie naczyniopochodne - tu też mogą je spowodować różne powody. Może też występować tzw. otępienie mieszane (obie przyczyny występują rownocześnie). Mogą być też inne przyczyny otępień - nie będę ich tu wymieniać.
Od neurologa mama dostała: Donepex 5mg na noc (Przez dwa tygodnie) oraz Cavinton forte O,O1g ( 2 razy dziennie). Od tygodnia mama jest płaczliwa, teraz doszło ogólne osłabienie i brak apetytu. Najgorsze jest osłabienie, ponieważ nie jest wstanie ugotować, czy się wykąpać ( to nie jest tak ze nie dba o siebie, tylko sama narzeka ze się boi wejść do wanny bo jest strasznie słaba, a bardzo by chciała ) Zastanawiam się czy któryś z tych leków mógł to spowodować ? Czy może dawka Donepexu jest za duża jak na początek? Czy ktoś się spotkał z takimi skutkami ubocznymi?

Sorawa jest trochę skomplikowana, ponieważ nie wiadomo, czy to są nowe objawy otępienia czy niepożądany efekt działania któregoś z leków.
Dawka donepezilu (Donepex) 5 mg jest dawką standardową, od której zaczyna się leczenie. Po jakimś czasie (mniej więcej miesiąc) lekarz może zalecić przejście na dawkę optymalną, czyli 10 mg/dobę. Czy donepezil mógł spowodować taką reakcję? To bardzo mało prawdopodobne. Co do Cavintonu forte to trudno mi cokolwiek powiedzieć, bo wszystko zależy od stanu naczyń krwionośnych w mózgu (winpocetyna je rozszerza). Wydaje mi się jednak, że gdyby rzeczywiście ten lek spowodowałby jakieś reakcje niepożądane to byłyby one inne.
Jednym z pierwszych objawów otępienia są narastające problemy z wykonywaniem przez chorych czynności, które do tej pory były wtkonywane przez nich właściwie automatycznie. Zatem nie ma w tym nic dziwnego, że Twoja Mama ma problemy z gotowaniem. Tłumaczy to słabością, bo nie chce się przyznać, że już nie bardzo potrafi, bo zapomniała, jak co się robi.
Osoba chora na depresję, ktora ma tzw. demencję rzekomą, jeśli była dobrą kucharką to dalej będzie potrafiła gotować. Chora z objawami demencji będzie tracić tę umiejętność.
Co do wejścia do wanny to też trzeba rozważyć, czy Mama boi się wejść do wanny (z różnych powodów) - to też jest charakterystyczne dla otępienia, czy rzeczywiście jest słaba. Gadanina o słabości może być spowodowana chęcią ukrycia powodów lęku przed kąpielą.
Może pomoże zamontowanie siedziska w wannie i mycie Mamy na siedząco?
wigi
 
Posty: 977
Rejestracja: czwartek 10 lis 2011, 19:21

Re: Donepex, Cavinton forte - skutki uboczne

Postautor: Bergamottka » sobota 25 lip 2020, 22:27

Bardzo dziękuje za odpowiedz.

Mama mówi o osłabieniu i wiąże go z zawrotami głowy. Jak z nią rozmawiałam to mówi, ze chciałaby się umyć ale boi się ze się przewróci. Najdziwniejsze jest to, ze wszystko się zaczęło wraz z powrotem od lekarza. Nie wiem czy to czasami tez jakiś początek depresji spowodowany wizyta tzn uświadomieniem ze nie jest dobrze. Mama przez wiele lat opiekowała się ojcem chorym na Alzheimera wiec jest świadoma postępu choroby. Neurolog tez mówiła nam ze tu granica między tymi dwoma chorobami jest bardzo cienka i może to być właśnie otępienie mieszane.
Natomiast u dziadka wszystko zaczynało się inaczej.

Co do opisu badania rezonansu:

Widoczne są obustronne częściowo zlewające się zmiany demilizacyjne. Podobne drobne zmiany w mości obustronnie. Najprawdopodobniej naczyniopochodne. Nie stwierdzono zmian ogniskowych w tkance mózgowej półkul mózgu, w móżdżku, w pniu mózgu i w rdzeniu przedłużonym. Układ komorowy i zbiorniki podstawy mózgu w normie. Po podaniu środka kontrastowego nie stwierdzono ognisk patologicznych wzmocnień w obrębie nadnamiotowym i podnamiotowym struktur mózgu.
Bergamottka
 
Posty: 2
Rejestracja: sobota 25 lip 2020, 18:06


Wróć do Opieka - praktyczne porady

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości